Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku

with Brak komentarzy

rozmowa kwalifikacyjna po angielsku like a boss

Wiesz jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej po angielsku? Rok temu o tej porze po raz kolejny przechodziłam proces rekrutacji w Londynie. Zapytałam na Instagramie, ot tak, czy to kogoś interesuje. Okazało się, że ten temat cieszył się największym jak dotąd zainteresowaniem.

Kilkakrotnie uczestniczyłam w rozmowach kwalifikacyjnych – po obu stronach. Takie rozmowy mają kilka wspólnych, ogólnych, fundamentalnych zasadach. Możliwe, że te wskazówki okażą się pomocne.

 

Czy angielski jest potrzebny w pracy?

Szacuje się, że komunikatywny angielski jest obecnie jednym z wymogów na około 70% stanowisk pracy w Polsce.

Na tej podstawie można założyć, że „komunikatywna” znajomość języka jest i będzie oczekiwana od kandydata o pracę.

 

⇒Poza kontekstem wymogów odgórnych, znajomość angielskiego zwyczajnie się przydaje, opłaca i otwiera ogrom możliwości.

 

Jak się zabrać do rekrutacji po angielsku?

Nie jestem zawodowym rekruterem. Opisuję przygotowanie się do tego procesu z własnego punktu widzenia i w oparciu o moje doświadczenia. Po kilku podejściach i potknięciach w miarę opanowałam ten obszar. Pewne elementy procesu rekrutacji są uniwersalne i dobrze jest je znać. Dla mnie proces rekrutacji w całości przebiegał po angielsku. W Polsce być może tylko rozmowa kwalifikacyjna lub jej część będzie się odbywała po angielsku. Przygotowując się od początku do całości po angielsku zyskasz więcej praktyki i wprawy.

To po kolei.

Przygotowanie do procesu rekrutacji

Po pierwsze: Słownictwo.

Etap rozmowy kwalifikacyjnej jest poprzedzony wysłaniem zgłoszenia job application i zapoznanie się z ofertami pracy na dane stanowisko.

Dla mnie absolutną podstawą i pierwszym krokiem było sprawdzenie kilku opisów interesującej mnie roli. W tej samej i  w różnych branżach.

Na początek wystarczy wpisać w wyszukiwarkę internetową np. Google  [tytuł roli] job /job description. To gwarantuje wysyp odpowiedzi i opisów stanowisk pracy.

 

Dla przykładu na stanowisko w finansach:

Responsibilities

  • Ensure financial control is applied for all assigned entities
  • Maintain complete and accurate balance sheet reconciliations for legal entities
  • Develop procedures and policies that support the accurate and efficient production of financial results
  • Ensure accuracy of data within the general ledger
  • Review of general ledger and preparation of non-automated journals
  • Assist with the production of monthly consolidated P&L, balance sheet and cash flow forecasts
  • Prepare annual statutory accounts for a number of entities and dealing with local external auditors and directors
  • Manage intercompany account
  • Prepare departmental reporting packs, including variance analysis and commentary
  • Provide support to Group Accountant and Financial Controller during the year end audit
  • Assist with the preparation of audit packs to agreed timescales
  • Assist with the preparation of operating plans and reforecast
  • Upload final approved budget onto Coda

w marketingu:

Typical responsibilities of a brand manager include:

  • carrying out market research in order to keep up to date with customer trends, as well as trying to predict future trends
  • developing strategies and managing marketing campaigns across print, broadcast and online platforms to ensure that products and services meet customers’ expectations and to build the credibility of brands
  • analysing the success of marketing campaigns and creating reports
  • supervising advertising, product design and other forms of marketing to maintain consistency in branding
  • meeting with clients and working with colleagues across multiple departments
  • managing budgets and a team of junior assistants
  • organising events such as product launches, exhibitions and photo shoots.

 

 

Sprawdziłabym ich kilka dla tej samej funkcji, ale w innych branżach. Dlaczego? Jeśli jesteś ekspertem w danej dziedzinie to znasz fachowe słownictwo, ale żeby się sprawdzić po angielsku warto sobie zestawić kilka opisów. Pomoże się to oswoić ze słownictwem w kontekście rekrutacji po angielsku i poćwiczyć rozumienie. Takie zestawienia podkreślają popularne czasowniki, a to się może okazać bardzo przydatne.

 

Compare and contrast

Jakie słownictwo się powtarza, a jakie różni? Proste zestawienie uwidoczni często powtarzające się słowa – te są ważne i istnieje spore prawdopodobieństwo, że się pojawią na rozmowie kwalifikacyjnej. Trzeba je przyswoić – wyodrębnić, spisać, sprawdzić, zastosować i zapamiętać.

Ogólne angielskie słownictwo w rozmowie rekrutacyjnej:

  • job description – opis stanowiska
  • job application – podanie o pracę
  • job interview – rozmowa o pracę/ w sprawie pracy
  • interviewer – osoba prowadząca wywiad/rozmowę
  • interviewee – osoba przepytywana w rozmowie (kandydat)
  • job candidate – kandydat
  • hiring manager – zatrudniający manager
  • qualification/s – kwalifikacje
  • skill/s – umiejętność/ci
  • course/s – kurs/y
  • self-study – samodzielna nauka
  • degree – stopień naukowy; studia
  • diploma – dyplom
  • certificate – certyfikat
  • experience – doświadczenie
  • performance – wyniki; działanie
  • performance review – podsumowanie wyników pracy
  • development – rozwój
  • implement – wdrażać
  • hire – zatrudnić
  • benefits – korzyści
  • deal with – radzić sobie z
  • firm knowledge – solida wiedza
  • training – szkolenie
  • relevant tasks – istotne zadania

 

 

Po drugie: Gramatyka.

Przed udaniem się na rozmowę kwalifikacyjną warto sobie gruntownie odświeżyć gramatykę z naciskiem na powtórzenie czasów.

I tu mała wskazówka i podpowiedź: używaj prostych konstrukcji. Unikniesz plątania się czasów. Obniży to stres i obawę przed ewentualnymi błędami. To nie sztuka przedobrzyć i się poplątać.

 

#protip: Jest bardzo duża szansa, że będzie potrzebny Present Perfect jeśli będziesz opowiadać o swoim doświadczeniu.

→ Tu opisałam konstrukcje Perfect

 

 

Błędy gramatyczne podczas rozmowy kwalifikacyjnej po angielsku

Zwykle uspokajam, że nie ma się co bać błędów, bo są po to, żeby się na nich uczyć.

Ale. Do rozmowy rekrutacyjnej-kwalifikacyjnej dobrze będzie się rewelacyjnie przygotować. Im lepiej się przygotujesz, tym lepszy będzie efekt. W tym wypadku lepiej zabłysnąć niż plątać się w zeznaniach, prawda?

Błędy gramatyczne zdarzają, ale nie brzmią dobrze. Niestety nie przemawiają na korzyść kandydata do roli, która wymaga średnio-zaawansowanego lub zaawansowanego posługiwania się angielskim. A umówmy się, że o taki poziom zwykle chodzi przy „komunikatywny angielski” w ogłoszeniu o pracę.

 

Po trzecie:

Practice makes Perfect – Praktyka czyni Mistrza

 

Q&A – Questions and Answers

Po zapoznaniu się z job description warto przypomnieć sobie najczęstsze pytania pojawiające się w job interview i przygotować na nie własne odpowiedzi. Bez trudu znajdziesz przykładowe odpowiedzi na najpopularniejsze pytania w rozmowie o pracę.

Nie polecam nadmiernego opierania się na tych odpowiedziach, ani uczenia się ich na pamięć. Raz, że są powtarzalne i brzmią nienaturalnie. Dwa, w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, w stresie mogą ulecieć z głowy.

 

Sugerowane odpowiedzi mogą pomóc w zapoznaniu się ze strukturą rozmowy rekrutacyjnej i nakreślić jej ramy. Przyjrzenie się ogólnym odpowiedziom może też pomóc rozwiać wątpliwości, zrozumieć cel pytania i nadać kształt odpowiedzi. Można się na takich odpowiedziach wzorować, ale nie odwzorowywać jeden do jednego – indywidualne doświadczenia są indywidualne i w interesie obu stron jest uzyskanie jak najbardziej rzeczywistego obrazu.

 

Na wstępie interview możesz się spodziewać pytania o życiorys. Rekruter i Hiring Manager z pewnością zapoznali się z nadesłanym resume i Cover Letter, ale w job interview głównie chodzi o rozmowę i bliższe poznanie kandydata. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej chodzi o skrócony opis i istotne dla danego stanowiska czy roli kompetencje. Nie ma potrzeby opowiadać absolutnie wszystkiego. Tylko to, co ma związek. W trakcie interview kandydat jest obserwowany pod kątem tego jak o sobie mówi i jak się prezentuje.

 

Q:  So.. tell me/us about yourself?

 

A: I have been in the industry for the past five years. For the last two years in the current role. Most recently I’ve worked on a project dealing with a problem/process… 

I particularly enjoy this area of work and the challenges that come with it, because it gives me an opportunity to develop new and existing skills.

 

#protip

Mów o sobie dobrze. Nie, nie sugeruję, żeby się przechwalać. Ale. Skromność jest przereklamowana. Chciałabyś być operowana przez niepewnego swoich umiejętności chirurga? A poddawać się zabiegom kosmetycznym u kosmetyczki, która mówi o sobie, że nie jest zbyt dobra? No właśnie.

____

Have an answer to “tell me about yourself” ready to go. Interviewers always ask it, and you want to be sure to nail this first part of the interview.

 

Cel i Motywacja

Kolejnym pytaniem, które na pewno pojawi się na rozmowie kwalifikacyjnej będzie pytanie o cel i motywację do pracy na danym stanowisku.

Zwykle to pytanie brzmi podobnie do:

 

Q: Why are you interested in this role? / Why would you like to work for our company?

 

To też dobrze jest przygotować z wyprzedzeniem i przećwiczyć. Nikt nie oczekuje sklecenia tych odpowiedzi na poczekaniu. Raczej mile widziane będzie wykazanie się proaktywnością i przeprowadzonym research.

A: I have been interested in the field since I learned about a study on the subject from Harvard University. I’ve read that you pioneer implementation of the findings and are one of the fastest developing companies in our region. It would be great to be a part of this work, contribute and further my experience working with like-minded people. I’d love to broaden my horizons. I’m sure that my existing experience and keen interest can add to the dynamic development of my competencies.

 

O tym jak ustalać cel

 

Jakie są Twoje osiągnięcia?

Rozmowy kwalifikacyjne coraz częściej przybierają formę wywiadu kompetencyjnego. W rozmowie rekrutacyjnej tego typu pojawiają się pytania o przeszłe dokonania i projekty. Te pytania dotyczą umiejętności planowania, wykonywania i delegowania zadań oraz współpracy w zespole. Z moich obserwacji wynika, że osoby uczące się języków obcych dobrze sobie z nimi radzą. Podejrzewam, że ma to związek z  tym, że systematyczność, samodyscyplina i wytrwałość w dążeniu do celu są wspólne i niezbędne w obu obszarach.

 

  • accomplishment – osiągnięcie
  • achievement – dokonanie
  • previous – poprzedni
  • success – sukces
  • succeed – odnieść sukces
  • overcome – pokonać trudności/przeszkodę
  • earn – zarabiać
  • despite – mimo
  • obstacle – przeszkoda

 

Mocne i słabe strony

Pytanie o mocne i słabe strony pojawia się na każdej rozmowie kwalifikacyjnej. Długo tego pytania nie lubiłam. Było dla mnie nienaturalne i bez sensu. Ale, szczerze, to nie z pytaniem był problem tylko z moim oporem.

Nie jednej osobie przychodzi z trudem dostrzeganie swoich mocnych stron i chwalenie za osiągnięcia. Mówienie o słabościach może być jeszcze trudniejsze. Zwłaszcza kiedy chce się dobrze wypaść na rozmowie o pracę. Znalazłam na to rozwiązanie.

Od dawna słucham podcast’ów (internetowych audycji). Jakiś czas temu kilku różnych twórców wspominało o teście Gallup’a. Kiedy kilka mądrych głów o czymś opowiada, to pewnie warto posłuchać. I zastosować. Sprawdziłam, o co chodzi i zrobiłam sobie ten test.

W skrócie test Gallup’a bada naturalne predyspozycje i pomaga określić, które są najmocniejszymi stronami badanej osoby. Można nabyć książkę z kodem na test, który wykonuje się w całości online. Na zakończenie testu generowany jest indywidualny raport, w którym mocne strony zebrane są w Top 5 Strengths i opatrzone opisem, rekomendacjami itd.

Odkąd znam swoją Wielką Piątkę Gallup’a to pytanie nie stanowi dla mnie problemu. Podczas rozmowy opowiadam o moich mocnych stronach na podstawie wyniku testu i odnoszę każdą z nich do roli i jej wymagań. Ze słabymi stronami rozprawiam się bardzo podobnie – przedstawiam w jakich zadaniach i warunkach nie będę się sprawdzała i co powoduje u mnie frustrację. Pewnie można by uznać to za słabe podejście, ale dzięki tej wiedzy nie kombinuję i nie próbuję na siłę mierzyć się z rolą, która do mnie nie pasuje. No i nie móżdżę co ja myślę na swój temat, a co oni sobie pomyślą i takie tam. Mam na to papiery:)

→ Test Gallup’a

→ Strengths Finder 2.0 – książka z kodem 

→ strona o talentach Gallup’a po polsku – Katarzyna Bieleniewicz

→ Z Pasją o Mocnych Stronach

 

Wracając do pytania o mocne i słabe strony na rozmowie kwalifikacyjnej, może ono wyglądać tak:

 

Q: „Could you tell me/us about your strengths and weaknesses?”

 

Tradycyjne rady dotyczące rozmowy kwalifikacyjnej oscylują wokół cech charakteru, umiejętności i nawyków. Ich celem jest wybranie ambiwalentnej cechy, podkreślenie świadomości jej występowania i zaznaczenie podejmowanych działań mających ją zniwelować.

No i w porządku. Tylko. Większość ogarniętych HRabin i HRabiów słyszało te odpowiedzi setki, jeśli nie tysiące razy. Wiele z tych osób też wie, że cechy charakteru i nawyki jest trudno zmienić. Dlatego odradzam opowiadanie o perfekcjoniźmie, absolutnej dedykacji do pracy ponad siły itp. To nierozsądne. Dla przykładu:

 

A: “I tend to be a perfectionist and can linger on the details of a project. Early on in my career, when I worked for Inc. I was labouring over the details and in turn, caused a delay which threatened deadlines. My manager and colleagues were stressed when I almost missed the deadline on my deliverables. I learned the hard way back then. Now I’m aware of how what I’m doing affects my team, management and the wider business.”

Perfekcyjność sama w sobie nie jest powodem do dumy. Efektywność tak. Utykanie i dłubanie w mało istotnych drobiazgach w nieskończoność prowadzi do opóźnień, nie rezultatów. Ale. Ta przykładowa odpowiedź wspomina o istotnym aspekcie odpowiedzi na pytanie o słabości podczas rozmowy rekrutacyjnej. Mianowicie:

 

A:I’m not familiar with the latest version of software. Instead, I’ve focused on [insert name of preferred software] as it was vital for my performance in my previous role. However, now that I’m aware of the importance of this newer application I’m keen to learn and develop my skills in this direction.”

 

W rozmowie o słabych stronach prawie zawsze dobrym wyjściem będzie analiza sytuacji, wyciągnięcie wniosków i podkreślenie determinacji do nauki. Oczywiście, jeśli wspomniana umiejętność jest konieczna do wykonywania danej roli.

 

Przykładowe mocne cechy:

  • Creative – kreatywna
  • Patient – cierpliwa
  • Empathetic – empatyczna
  • Determined – zdeterminowana
  • Flexible – elastyczna
  • Versatile – wszechstronna
  • Honest – uczciwa
  • Enthusiastic – entuzjastyczna
  • Driven – ambitna, zdeterminowana
  • Focused – skupiona
  • Committed or dedicated – oddana, zaangażowana
  • Respectful – okazująca szacunek (np. dla innych punktów widzenia)
  • Innovative – innowacyjna
  • Action-oriented – nastawiona na działanie
  • Entrepreneurial – przedsiębiorcza

 

Spotkałam się z opiniami, że pracodawcy i rekruterzy oczekują perfekcji. Ma to sens i podejrzewam, że każdy chciałby trafić jak najlepiej. Ale. Realistycznie, idealny pakiet jest raczej rzadkością niż powszechnością. Na dodatek, tak zupełnie życiowo, świetne przygotowanie, elastyczność i opanowanie w trudnych sytuacjach dobrze rokują na przyszłość.

 

O każdym etapie rekrutacji można by jeszcze bardzo długo, głęboko i rozlegle opowiadać.

 

Na koniec parę wskazówek:

 

  1. Bądź pozytywna i dobrej myśli. Nie daj się ponieść emocjom. O przeszłym szefie i zespole mów dobrze albo wcale. Z każdego doświadczenia można wyciągnąć wnioski i ta umiejętność zadziała na Twoją korzyść.
  2. Słuchaj uważnie i odpowiadaj tylko na zadane pytania. W stresie łatwo jest popłynąć i lać wodę.
  3. Oddychaj. Nie dowierzasz? Spróbuj mowić bez oddechu. Do mowy jest potrzebny wdech, a zwłaszcza wydech.

Może się zaśmiałaś – dobrze 🙂  Śmiech odpręża.

 

A tak bardzo serio – kilkakrotne, głębokie wdechy i wydech pomogą się uspokoić i zebrać myśli.

Z kolei stres i lęk się udzielają innym – w rozmowie rekrutacyjnej lepiej wywoływać pozytywne emocje i stwarzać dobre wrażenie.

 

 

W razie pytań – pytaj śmiało.

A jeśli masz jakieś sprawdzone sposoby i/lub wskazówki podziel się nimi z innymi w komentarzu.

 

Dzięki, P.