Nauka Angielskiego Indywidualnie

with Brak komentarzy
indywidualna nauka angielskiego - akcja relacja
Przy wyborze kursu idywidualnego czy grupowego wspomniałam, że „chodzenie na angielski” to nie wszystko.
 
To chyba nie było dla nikogo zaskoczeniem?

Indywidualna nauka

Niezbędnym elementem nauki, a właściwie rozwoju własnych umiejętności jest nauka indywidualna. Odczucia i podejście do pracy domowej, zwłaszcza po szkolnych doświadczeniach, mogą być cokolwiek średnie. Nie zmienia to faktu, że bez powtarzania, przetwarzania i utrwalania z nauki nic nie będzie.
 
Co można ćwiczyć we własnym zakresie?
Oczywistymi wydają się: słuchanie i czytanie. Pisanie i mówienie też można ćwiczyć samodzielnie, ale charakterystyka umiejętności biernych sprawia, że są bardziej prawdopodobnymi kandydatami.
 
W kwestii czytania sprawa się zamyka na zrozumieniu tekstu. W rozumieniem wypowiedzi ustnych warstw i czynników wpływających na rozumienie przekazu może być więcej. Choćby intencja.
 
Tekst pisany zwykle jest dostosowany przez autora tak, żeby był jak najbardziej czytelny i jednoznaczny.
 
Z wypowiedziami ustnymi jednoznaczność nie jest aż tak oczywista.

Rozumienie ze słuchu

Nad zwyczaj często obserwuję dobrze znany “słuch wybiórczy”. Słuchanie, ale nie słyszenie.
 
W realu, w bezpośredniej interakcji w takich wypadkach nad wyraz łatwo o “dziury”. “Dziury” powstają kiedy wystąpi deficyt uwagi. Deficyty uwagi występują kiedy słuchający bujają gdzieś w obłokach. Często zamiast słuchać myślą już nad odpowiedzią. 
 
Te “dziury” to jeden z częstszych powodów błędów gramatycznych w odpowiedziach. Czemu?
 
Gdyby się słuchało, tak rzeczywiście słuchało, to bez trudu dopasowałoby się strukturę gramatyczną odpowiedzi do tej zastosowanej w pytaniu. Często odpowiedzi można udzielić w tym samym czasie, więc jeśli się uważnie słucha to zupełnie nie ma się nad czym głowić.

Słuchanie ze zrozumieniem

Wracając do uczenia się i rozwijania swojej swobody językowej.
 
Uczenie się w grupie, prawdziwie zaangażowanej grupie, sprzyja wyrabianiu cierpliwości i nabywaniu wprawy w uważnym słuchaniu.
 
Co za tym idzie sprzyja to bezbłędnej gramatyce, eliminacji nieporozumień i przyjemności w prowadzeniu rozmowy
 
Nie ma chyba nic bardziej frustrującego w trakcie rozmowy niż mentalnie nieobecny rozmówca
 
Uwaga jest cenna

Rozmowa w realu

W pędzie do własnych efektów można zapomnieć, że ESL jest trzykrotnie więcej niż native speakers. Może dobrze byłoby mieć to na uwadze już w trakcie nauki?
 
Wyrażę się tu najjaśniej jak potrafię – mamy niewielki wpływ na to na jakim poziomie w realnych, życiowych interakcjach będzie angielski naszych rozmówców. Czasem będzie to zakres szerszy albo węższy od własnego. Uczenie się z innymi osobami może nieść nieuświadomione korzyści.
Może na przykład umożliwić oswojenie się z potrzebą dostosowaniem komunikatów do możliwości i poziomu umiejętności odbiorcy. Może też być świetną okazją do wypracowania mechanizmów radzenia sobie kiedy odbiór komunikatu jest dla nas zbyt trudny.
Czasem kogoś bawi kiedy mówię, że nikt do mnie nie mówi wyraźniej dlatego, że jestem non-native, ale taka prawda. Co najwyżej zdarzało się, że mówiono głośniej:)