Jak uczyć się szybciej?

with Brak komentarzy

 

Co raz częściej otrzymuję pytania „jak uczyć się szybciej?” Absolutnie najczęstszymi błędami jakie obserwuję przy zabieraniu się do nauki angielskiego są zaczynanie od szukania narzędzi i drogi na skróty. Co ciekawe obie kwestie są jak najbardziej zasadne, ale błędnie wprowadzane. Bo kto by nie chciał spędzać mniej czasu na nauce, a osiągać więcej. Jak uczyć się szybciej i skuteczniej? Najpierw trzeba wiedzieć, co wybrać. Konkretniej – jak i po co wybrać konkretny zakres materiału i zasób słownictwa. 

 

Nie ma nic złego w poszukiwaniu narzędzi, żeby uczyć się skuteczniej. Pod warunkiem, że wie się jak ich używać. Podobnie z drogą na skróty – tak, jak najbardziej, ale nie na oślep. Ważne, żeby ustalić na czym można oszczędzać czas, żeby mieć go więcej na naukę i osiągać lepsze efekty.

Z tą drogą na skróty głównym problemem jest brak analizy i planu, co prowadzi delikwenta na manowce.

 

Jak uczyć się szybciej – podstawowa zasada w efektywnej nauce

 

To, że sensowne działanie daje lepsze wyniki nie jest nowym odkryciem. Może niekażda osoba słyszała o Pareto i jego zasadzie. Opiszę, o co chodzi w telegraficznym skrócie.

 

Zasada Pareto, inaczej zasada 80/20 opisuje zjawiska, w których 20% działań odpowiada za  80% pewnych wyników lub zasobów. Pochodzi ona od włoskiego socjologa i ekonomisty Vilfredo Pareto, który na podstawie analizy danych statystycznych dochodów ludności we Włoszech w XIX wieku zaobserwował, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% mieszkańców kraju. Póżniej, w latach 1940, Joseph Juran użył tego określenia w swoich badaniach nad jakością, zauważając, że 80% problemów jest powodowanych przez 20% przyczyn.  Okazuje się, że zasada odnosi się też do innych zjawisk

 

  • 20% klientów przynosi 80% zysków
  • 20% kierowców powoduje 80% wypadków
  • 20% materiału zajmuje 80% egzaminu
  • 20% ubrań nosimy przez 80% czasu
  • 20% pracowników generuje 80% zysku
  • 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści

 

Znajomość tej zasady pomaga wybierać priorytety oraz ułatwia organizację czasu, przez co osiągamy maksymalne wyniki w minimalnym czasie. Ogólnie analiza ułatwia organizację pracy. Można ją z powodzeniem zastosować do nauki języków, zwłaszcza słownictwa. Ale.

 

Ponoć to 25 słów, które najczęściej występują w pisanym angielskim: the, of, and, a, to, in, is, you, that, it, he, was, for, on, are, as, with, his, they, I, at, be, this, have, from –  w typowym artykule te wyrazy stanowią 1/3 wszystkich słów używanych w piśmie.

 

Zauważyłaś już?

 

Owszem, te wyrazy będą stanowiły dużą część zapisu, ale moim wprawnym okiem i skromnym zdaniem, one nie przekazuję znaczenia wypowiedzi.

Opanowując tych 25 znaczeń zrozumiesz co trzeci angielski wyraz w wypowiedziach pisemnych lub mówionych. Tylko. Tylko to za mało, żeby odebrać i odkodować sens wypowiedzi. Bo diabeł tkwi w szczegółach.

 

Sto najpopularniejszych angielskich słów

 

Dalej tym tropem – pierwsze 100 „najpopularniejszych” angielskich słów („common words”) umożliwia dostęp już do 50 % zasobów pisanych. Spójrz na listę 100 najczęściej występujących słów (niektóre pozycje odnoszą się do tych samych słów występujących w innej formie gramatycznej, w podstawowych formach gramatycznych jest mniej niż 90):

 

  1. the
  2. of
  3. and
  4. a
  5. to
  6. in
  7. is
  8. you
  9. that
  10. it
  11. he
  12. was
  13. for
  14. on
  15. are
  16. as
  17. with
  18. his
  19. they
  20. I
  21. at
  22. be
  23. this
  24. have
  25. from
  26. or
  27. one
  28. had
  29. by
  30. word
  31. but
  32. not
  33. what
  34. all
  35. were
  36. we
  37. when
  38. your
  39. can
  40. said
  41. there
  42. use
  43. an
  44. each
  45. which
  46. she
  47. do
  48. how
  49. their
  50. if

 

  1. will
  2. up
  3. other
  4. about
  5. out
  6. many
  7. then
  8. them
  9. these
  10. so
  11. some
  12. her
  13. would
  14. make
  15. like
  16. him
  17. into
  18. time
  19. has
  20. look
  21. two
  22. more
  23. write
  24. go
  25. see
  26. number
  27. no
  28. way
  29. could
  30. people
  31. my
  32. than
  33. first
  34. water
  35. been
  36. call
  37. who
  38. oil
  39. its
  40. now
  41. find
  42. long
  43. down
  44. day
  45. did
  46. get
  47. come
  48. made
  49. may
  50. part

 

Ale. Istotą przyswajania tego słownictwa jest pogrupowanie słów, usystematyzowanie ich i usieciowienie. Żeby nie powstawał mętlik w głowie.

 

Kiedy już pogrupujemy słownictwo, według schematu w zapamiętywaniu, przyjdzie nam z pomocą kojarzenie i asocjacja. Od jednego słowa do drugiego z łatwością przywołamy większość słownictwa z danej grupy. Tylko zanim przejdziesz do syntezy zrób sensowną analizę.

 

Uczenie się wszystkiego po trochu nie przyniesie oczekiwanego efektu.

 

Opowiem Ci jak zhakowałam egzaminy na studiach. Na przykładzie Managing across organisational and cultural boundaries – zarządzaniu i kolaboracji. Nie było mowy, żebym nauczyła się wszystkiego do wszystkich zaliczeń i egzaminów pracując ponad pełen etat i stojąc w londyńskich korkach.

 

Uczelnia udostępniała historyczne zestawy egzaminacyjne. Zapoznałam się z zestawami z ostatnich pięciu lat. Moim oczom ukazały się wzory i schematy. Materiał poukładałam tak, żeby być w stanie odpowiedzieć na pytanie z każdego obszaru. Jeden obszar znałam świetnie z autopsji ( kolaboracja strukturalna w krajach skandynawskich i postkomunistycznych ). Następnie ustaliłam jaki zakres materiału jest mi zbędny, bo mnie nie interesuje i jest sprzeczny z moimi wartościami.

 

To pozostawiło mnie z garścią obszarów i zagadnień. Ułożyłam je w hierarchii od najciekawszego dla mnie do najmniej ciekawego. Na egzamin poszłam z przeciętnym entuzjazmem po 4 dniach przygotowań ( ale uczyłam się w miarę systematycznie przez większość modułu ). Wynik egzaminu – ponad 89% czyli górny przedział. Czy opanowałabym cały materiał w cztery dni bez przygotowania i pogrupowania? Zdecydowanie nie.

 

W egzaminach i sprawdzianach zazwyczaj 80% treści opiera się na 20% materiału. Dlatego warto zakreślić sobie najważniejsze informacje i nauczyć się najpierw tego, co jest naprawdę ważne.

 

Co pozwala działać skuteczniej

 

W zastosowaniu 80/20 mega istotne jest oszacowanie ogółu i ustalenie, które elementy pozwalają działać najskuteczniej. Nie po omacku, a bardzo konkretnie ogarniać to, co akurat jest potrzebne. Nie rzecz w tym, żeby poprzestać na tych 20%, ale żeby ruszyć z miejsca z sensownym trzonem.

 

“Produktywność to robienie właściwych rzeczy we właściwy sposób.”

 

There are more than 250,000 words in the vocabulary of the basic English language, but in order to read and understand a newspaper it takes only about 5,000 words. For basic conversation, even fewer.

 

 

How to use it in learning

 

Pareto rules:

Znajdź i wydobąź 20%, na którym się skupisz. Pozostałe 80% to siwy dym niezależnie od tego, co mówią eksperci.

Z tego zasobu upewnij się, że tylko 20% to wiedza teoretyczna, a pozostałe 80% zastosujesz w praktyce w oparciu o swoje zainteresowania.

Jeśli tego nie zastosujesz – szybko się znudzisz i zapamiętasz jeszcze mniej niż sugerowałaby krzywa zapominania.

 

Skup się

 

Skup się na zastosowaniu tej porcji wiedzy i słownictwa, którą nabyłaś. Dążenie do perfekcji zanim zaczniesz mówić jest w nauce języka głupie. Żeby zacząć mówić trzeba zacząć mówić. Sorry. Inaczej się nie da.

I zanim pomyślisz, że przecież nie znasz wystarczająco słów.. istnieje wiele sposobów na obejście braków. Nie wiesz jak powiedzieć “mały” powiedz “nieduży” i z głowy.

Z czasem nauczysz się reszty. Ciekawość i wygoda zrobią swoje.

 

Większość przykładów potwierdzających istnienie zasady 80/20 to wynik obserwacji. Potrzebujesz zasobu doświadczeń, żeby jej dokonać.

 

You can’t know everything, so try not to think about limitations and try your best to figure out how to get the point across.

 

 

Czy podstawowe 20% wystarczy na zawsze i do wnikliwej rozmowy? Pewnie nie. Ale. Gdzieś trzeba zacząć.

 

Zasada Pareto w trzech krokach

 

1. Wyznacz kryteria – gdzie konkretnie chcesz zastosować tą zasadę. Co chcesz osiągnąć?  Tu znajdziesz od czego zacząć.

2. Ustal szczegóły – zrezygnuj z pożeraczy czasu, rozpraszaczy i kwestii nieistotnych. O skupieniu więcej w FOCUS.

3. Powtarzaj czynności, które generują rezultaty. Tu znajdziesz więcej na  ten temat… i o mojej miłości do pomidorów.

 

Proszę bardzo – The Principal in three steps. Bo tak naprawdę jakie ma znaczenie czy wiesz jak po angielsku jest sznurówka?

 

You can still learn  English on a shoestring (budget).

 

 


Successful language learners find ways to use the little they know in the best possible ways.
Adaptation of Pareto's rule is an absolute must for people focused on speaking well 
as quickly as possible.
Hell, it's important for achieving anything. 
If you wait until it's perfect - you'll be waiting forever.

 

Osiągnięcie poziomu mistrzowskiego ( cokolwiek to znaczy) w języku trochę potrwa. Komunikacja w języku obcym dla zdawania i podtrzymywania relacji – nie. Komunikatywnym można stać się szybko. Konieczność jest najlepszą przyjaciółką postępu.

 

 

 

Your turn – Twoja kolej. Na których 20% chcesz się skupić?