Jak się skupić na nauce – sekrety koncentracji uwagi

with Brak komentarzy
Wśród często zadawanych pytań kiedy chodzi o naukę angielskiego pojawiają się “ Jak szybko się uczyć?” “Ile zajmie nauczenie się angielskiego?”, “Jak uczyć się słownictwa?” Jak nauczyć się gramatyki?” Może któreś z tych pytań wydają Ci się znajome. Właściwie nie dziwi mnie, że się pojawiają. Są to jednak pytania w najlepszym wypadku o wynik, w trochę mniej korzystnym o drogę na skróty.A nie na tym warto się skupić w nauce.
Owszem są skróty. Są możliwości zhakowania systemu. Ale. Z wieloletniego doświadczenia w uczeniu się, trenowaniu i uczeniu innych – nie radzę. Już wyjaśniam. Nauka, wypracowanie umiejętności to proces. Ma swoje elementy i etapy. Chyba nie chciałabyś używać sprzętu bez paru śrubek czy z wadliwym oprogramowaniem? Podobnie nie chcesz lewego oprogramowania dla swojego indywidualnego systemu. Mózgu.
Zhakować można gramatykę. Ale po co jeśli można spojrzeć na blueprint. Gramatyka to struktura.

Na wszystkie powyższe pytania istnieje niemal niezawodny klucz odpowiedzi.

 
Wyobraź sobie spacer w parku, ciepłe promienie słoneczne przedzierające się przez liście, migoczą na ścieżce. A teraz wyobraź sobie wyjście na polanę. Stoisz w bezpośrednim słońcu, pochylasz się, łapiesz słońce w szklo powiększające. Wymierzasz je w garść suchej trawy. Co się stanie?
 
Dostrzegasz różnicę?
Zasadniczą – Skupienie.
 
Skoncentrowana wiązka światła działa jak laser.
 
W tej notatce nie będziemy się rozpraszać i wchodzić w szczegóły. O tym może innym razem. Tu celem jest skupienie uwagi na zagadnieniu, na topline i outline, czyli na zarysie.
 

W skupieniu działamy najskuteczniej

 
Zapamiętujemy szybciej, skuteczniej i trwalej kiedy wykonujemy właściwe czynności, we właściwy sposób, w odpowiednim czasie.
 
Jeśli skupimy się na konkretnym zadaniu na określony czas i nie zajmujemy się absolutnie niczym innym – wykonanie działania idzie mega sprawnie. Pomocna w tym jest technika Pomodoro. Ale na nic się zdadzą techniki jeśli się nie przygotujesz i nie zaangażujesz.
 
Zdarzyło Ci się kiedyś być tak pochłoniętą wykonywaną czynnością, że wszystko inne przestawało istnieć? Nawet nie zauważyłaś kiedy minęły godziny. Jeśli tak – doświadczyłaś maksymalnego skupienia zwanego stanem FLOW.
 
Nie czarujmy, nie wszystkie czynności są ekscytujące. Nie wszystkie pochłaniają bez reszty. Ale. Możesz stworzyć dla siebie warunki, żeby mega skutecznie uczyć się przez krótki okres.
 
W takim stanie uczysz się szybko, skutecznie i trwale. No okay, ale jak?
 

Czym jest skupienie

 
Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi i skierowania jej na określoną myśl, zagadnienie lub przedmiot i utrzymywanie jej w czasie.
 
Koncentrację uwagi można ukierunkować i nią sterować przez świadome działania. Można się tego nauczyć i wyćwiczyć.
 
Dzięki rozwinięciu umiejętności koncentracji możesz poprawić pamięć i przyspieszyć naukę. Nauka stanie się bardziej efektywna i wydajna.
 
Dzięki lepszym wynikom zacznie rosnąć pewność siebie. Pomoże to ruszać z miejsca i podejmować dalsze działania. Bez zwlekania i zmartwień zaoszczędzisz sporo czasu i energii. To może przełożyć się na oszczędność pieniędzy i wzrost zarobków, bo będziesz działać efektywniej. What’s not to like? Same korzyści.
 

Czynniki poprawiające skupienie

 
Jak skutecznie poprawić koncentrację? Sprawa jest prosta. Jeśli się zaniedbujemy to o koncentrację trudno.
 
Czyli.
 
Podstawowe czynniki wpływające na nasz dobrostan wpływają też na naszą zdolność koncentracji.
 

Dieta

 
Odpowiednia dieta i nawodnienie organizmu. Odwodniony organizm nie ma energii, a odwodniony mózg myśli z trudnością i nastawia się na przetrwanie.
 
Ciało i umysł potrzebują zróżnicowanej, bogatej w składniki odżywcze diety.
 

Kondycja

 
Ćwiczenia utrzymują ciało w dobrej kondycji, a ich wykonywanie poprawia krążenie krwi i dotlenianie mózgu. Wystarczą prostsze ćwiczenia aerobowe, siłowe lub joga. Ważne, żeby systematycznie. Nawet niewielka aktywność fizyczna przed skupieniem się na nauce dotleni mózg i ułatwi utrzymanie skupienia.
 

Odpoczynek

 
Aby móc pozostać skoncentrowanym przez dłuższy okres czasu potrzebne są przerwy. Zakuwanie ciągiem jest męczące i nudne. Po dłuższej chwili nie wiesz, co robisz.
 
Możesz to zaobserwować. Kiedy “ślęczysz” nad zadaniem czy tekstem, a myśli zaczynają dryfować albo ‘błądzić i uciekać’. To sygnał, że tracisz koncentrację uwagi.
 
Zrób przerwę, wstań, przejdź się, rozciągnij. Dostarcz mózgowi tlenu. Napij się wody.
 

Sen

 
Bez odpoczynku jesteś zmęczona. To jak z urządzeniem np. smartfonem. Bez naładowanej baterii nie hula.
 
Bez pełnego naładowania organizm nie jest w stanie się zregenerować a mózg dokonać asymilacji nowych informacji.
 

Jak wspierać skupienie

 
W koncentracji uwagi przydatne są dwie proste, efektywne i dostępne dla każdego techniki  koncentracji.
 

Wizualizacja

 
Wizualizacja to tworzenie i utrzymywanie prostych obrazów w wyobraźni. Wyobrażenia na początek mogą być nieskomplikowane – przedmiot, miejsce lub moment-stopklatka. Początkowo wystarczy utrzymać taki obraz nawet przez kilka sekund. Wraz z nabieraniem wprawy warto stopniowo wydłużać ten czas.
 

Trening uważności

 
Moją ulubioną techniką ćwiczenia koncentracji jest ‘trening uważności’ z ang. Mindfulness. Może dlatego, że to jedna z tych „prostych, ale niełatwych” kwestii. Zwykle zajmuje kilka minut.
Lubisz czekoladę? W umyśle pojawiła się jakaś myśl, prawda?
Tu znajdziesz chocolate mindfulness exercise z TEDx
Spróbuj.

 

 

Czemu nie możemy się skupić?

 
Istnieją dwa powody. Występują zakłócenia i rozpraszacze ( jak liście w parku) albo/i cel nie jest jasno określony i brakuje soczewki skupiającej energię.
 
Do pierwszej kategorii – rozpraszacze – należą wszystkie działania, które nie są zadaniem: muzyka w tle, dzwonek, odgłosy w oddali, myśli niezwiązane z zadaniem typu “co ktoś powiedział”, “co ktoś zrobił/nie zrobił”, “co mam do zrobienia później”, „w co się ubrać”,czego nie zrobiłam” i wszystkie te przypominajki kiedy nie na nie czas. No i media. Kiedyś była to głównie telewizja, obecnie Social Media. Wszelkie powiadomienia i kusiciele uparcie o sobie przypominający właśnie wtedy kiedy masz coś do zrobienia. Zwłaszcza coś ważnego i, zwykle, mało komfortowego.
 
Do drugiej kategorii – cele – należą brak przejrzystości, powodu i przygotowania. A co za nimi podąża? Prokrastynacja i brak motywacji. Odkładanie na później i wiecznie-nigdy.

Nie wiem jak” “To za trudne” “Nie mam talentu”. Czyli drużyna Wymówek.

 
Koncentracja polega na przeniesieniu uwagi i skupieniu jej na zjawisku czy sytuacji w celu zrozumienia i rozwiązania określonego zagadnienia. Bez motywacji wewnętrznej, czyli własnego powodu i chęci do działania trudno o skupienie uwagi. Czytałaś kiedyś nudną książkę? Co się zwykle dzieje? U mnie zamiast skupienia uwaga dryfuje, rozprasza się lub zmierza w ciekawszą stronę. Na końcu strony nie wiem o czym właśnie czytałam.
 
Kiedy nie rozumiemy zadania albo jest ono dla nas nudne nie chce się nam go wykonać.
 
Kiedy jesteśmy zestresowane, zmęczone, znudzone lub głodne nie funkcjonujemy na najwyższych obrotach, maleje zdolność do koncentrowania uwagi na nawet banalnych czynnościach.
 
Na razie to tyle. Na koniec, dla zilustrowania, przekazuję pałeczkę Dziesiątej Muzie. A gdyby tak ‚magic pill’? Ale. Nie. Nie ma takiej potrzeby. Istnieją proste i naturalne sposoby by być  Limitless.

 

 

A Ciebie co rozprasza?