Hocus Pocus FOCUS

with 1 komentarz

 

Aż trudno uwierzyć, ale zabieranie do tej notatki szło mi opornie. Od rana w zasięgu wzroku leży otwarty planer. W planerze zapisane zadania na dziś. Obok leży otwarty notes. A ja jakoś dziwnie drepczę i odwlekam. Podreptałam, podreptałam i usiadłam. Zaczęłam się zastanawiać dlaczego jeszcze nie napisałam tej notatki. Wyjęłam białą, czystą kartkę i ołówek. Zapisałam temat i trzy punkty.

 

Jeśli zdarza Ci się czuć bez pary i weny, pod koniec dnia bez energii – może dopadło Cię to samo?

Widzisz, stare modele produktywności nie działają. Produktywność to nie robienie więcej szybciej. Chodzi o rezultaty.

Samo krzątanie się i odhaczanie z listy nie wystarczą. Jest taki prosty, ale złożony stan, który odpowiada za wyniki.

 

Deficyt uwagi

 

W skrócie wyjaśnię o co chodzi. Ponad dwanaście lat temu zaczęłam zgłębiać zjawisko deficytu uwagi. Badałam zaburzenie ADHD w czasach kiedy to było stosunkowo mało znane. Napisałam o ADHD i dydaktyce pracę magisterską. Odnoszę wrażenie, że z postępem technologii to zaburzenie rozprzestrzenia się wirusowo.

Masz tak czasem, że cały świat jest przeciwko Tobie?

  • Obowiązki się piętrzą. Wszystko jest na Twojej głowie.
  • Wszędzie rozpraszacze. Telefony. Ludzie. Ogarnięcie czegokolwiek wydaje się niemożliwe.
  • „Pilne” wdziera się w Twój plan.

 

Może to brzmi trochę dramatycznie, ale serio…też tak masz? Moja poranna porażka uświadomiła mi poziom mojego skupienia, a raczej rozproszenia. Pomimo dobrych chęci zabrakło mi energii. Czy mogłam temu zapobiec? Jeśli czytając to już teraz odpadasz – może jednak Ciebie też to dotyczy…

 

Badania nad ADHD były oparte na amerykańskiej klasyfikacj zaburzeń i chorób psychicznych. Spokojnie – spojrzymy tylko na wyróżniki.

Klasyfikacja DSM IV wymienia dwie listy symptomów charakterystycznych dla ADHD. Dzieli je na objawy nieuwagi albo wskaźniki wzmożonej aktywności ruchowej i impulsywności.

Poniższe zachowania mogą sugerować występowanie zespołu zakłóceń uwagi:

  1. Trudności w koncentracji na szczegółach, nieuważne błędy
  2. Trudność z utrzymaniem uwagi na zadaniu
  3. Sprawianie wrażenia, że myśli się o niebieskich migdałach
  4. Nie kończenie zaczętych prac, niedokładne wykonanie
  5. Kłopoty z organizacją pracy i wszelkich zajęć
  6. Niechętne podejmowanie zadania wymagające dłuższego wysiłku intelektualnego
  7. Gubienie materiałów i przyborów do pracy i nauki
  8. Łatwe uleganie rozproszeniu pod wpływem nawet słabych bodźców
  9. Zapominanie o codziennych obowiązkach i zadaniach

 

Coś Ci to przypomina? Nie, nie twierdzę, że wszyscy mamy kliniczne zaburzenia. Próbuję zwrócić uwagę na to jak działamy.

Klasyczną (złożoną i dogłębną) diagnozę można postawić kiedy:

  • ujawnia się co najmniej sześć objawów z listy;
  • objawy te utrzymują się dłużej niż sześć miesięcy;
  • występują one w kilku formach aktywności, czyli w różnych sytuacjach i środowiskach np. w rodzinie, szkole, pracy
  • objawy te występowały przed siódmym rokiem życia i utrzymują się uporczywie

 

ADHD ma swoje rodzaje i rozwój, a jednym z koniecznych czynników do postawienia diagnozy jest występowanie we wczesnym dzieciństwie. Jeśli objawy występują później może to być pseudo-ADD i to do tego zmierzam.

 

MOdern day problems

 

Pseudo-ADD jest najczęściej wywołane stylem życia, szybkim tempem realizacji różnorodnych zadań i obowiązków zawodowych, a u dzieci wynikającym z przeciążenia nadmiarem aktywności spowodowanych licznymi zajęciami pozaszkolnymi.

 

 

MOdern - Modus Operandi + dern - sekretny, ukryty, podstępny

 

 

Jednym z zagrożeń diagnostycznych  u dzieci jest pochopne rozpoznawanie zespołu zaburzeń uwagi. Może to dlatego ADHD dorobiło się łatki. Nie wszystkie trudności z utrzymaniem uwagi i skupieniem się są wynikiem zaburzeń rozwojowych. Mogą być wywołane okolicznościami i ujawniać się w pewnych sytuacjach, np. kiedy jesteśmy znudzone i zmęczone. I dzieciom i dorosłym doskwiera to podobnie.

 

W  oddzieleniu chaosu zewnętrznego od wewnętrznego samopoczucia można sobie pomóc planując. Dobra organizacja i zewnętrzne systemy też się przydają – segregatory, organizery, zakładki i pojemniki. Żeby skupić uwagę na jednym zadaniu trzeba… wykonywać tylko jedno zadanie na raz.

 

Chyba nie odkrywam Ameryki. Kluczem do efektywności jest skupienie i koncentracja uwagi. Tak zwany FOCUS.

 

Jak utrzymać koncentrację uwagi?

 

  • planuj działania

Elementarne są tu cel i czas. Jeden cel, czyli priorytet i określony, krótki odcinek czasu. Oba elementy pomagają podjąć i utrzymać focus.

  • odpoczywaj – sen jest tu kluczowy
  • ćwicz – dotleń mózg
  • usuń rozpraszacze

 

 

So the first strategy is facing our distractions. We need to recognize them for what they are—we’re not just flipping between different tasks. We’re actually killing our focus.

Cal Newport

 

Widzisz, w nauce języka obcego zakuwanie słówek samo w sobie prowadzi donikąd. Żeby nauka była skuteczna musi mieć ręce i nogi, czyli być dobrze zaplanowana. Następnie ten plan należy krok po kroku wykonać. W skupieniu. W skupieniu jest szybciej i skuteczniej. Mam nadzieję, że czegoś się dowiedziałaś. Śmiało stosuj.

 

PS. Testuję zbieranie słownictwa związanego z opisywanym zagadnieniem pod daną notatką. Co Ty na to?

Vacabulary

planner – planer

focus – skupienie, koncentracja

distractions – rozpraszacze

priority – priorytet

ADD Attention Deficit Disorder – zaburzenie koncentracji uwagi

Attention – uwaga

Deficit – brak

 

A jak to wygląda u Was? Chętnie zapoznam się z Waszymi patentami na koncentrację uwagi i utrzymanie skupienia.