Lepiej. Strategie działania na wymiar.

with 1 komentarz

Zastanowiło Was kiedyś to jak funkcjonujemy np. rano, zaspane, że w miarę sprawnie potrafimy przygotować się na nadchodzący dzień i wyjść z domu? Jak to jest z tymi nawykami? Tak się składa, że znaczna część codziennych czynności odbywa się z automatu dlatego poranna toaleta nie wymaga nadmiernych analiz.

 

Are habits really the invisible architecture of daily life?

 

Nawyki to swoiste oprogramowanie działające sobie w tle. Według badań powtarzamy przynajmniej 1/3 zachowań – DZIENNIE! Co za tym idzie im lepsze mamy oprogramowanie tym sprawniej ono działa.  

 

Osobiście lubię poradniki. Wychodzę z założenia, że nie ma sensu odkrywać Ameryki. Zwykle przeglądam, co mi w ręce wpadnie i jeśli mnie zaciekawi to zagłębiam. Jednak nie biorę wszystkiego za dobrą monetę. W czasie studiów wpajałam sobie krytyczne myślenie, które było wymagane studiując planowanie strategiczne. Nie powiem, że było to szczególnie łatwe, ale daje efekty. Nadal uwielbiam praktyczne case study – dogłębne analizy przypadku z omówieniami rezultatów i poparte konkretnymi. W tej notatce przemycam tips&tricks.

 

Old habits die hard

 

Czy dzięki nawykom może nam się żyć lepiej? Tu biorę głęboki oddech, bo warto zacząć od podzielenia nawyków w zależności od tego czy nam sprzyjają czy szkodzą. Trudno wrzucać do jednego wora palenie, podjadanie słodyczy, uprawianie sportu, zdrowe odżywanie, odkładanie rzeczy na miejsce i mycie zębów.

Nawyki ani poradniki nie działają na zasadzie one-size-fits-all (dobre do wszystkiego). W myśl tej zasady każdy musi wybrać strategie pasujące do własnych cech charakteru i upodobań. Kiedy już wiesz, co na Ciebie działa i jak działasz zmiana czy wprowadzenie nawyku do oprogramowania okazują się proste. Ale… najpierw trzeba się dokopać do fundamentów tych nawyków.

 

Once you’re ready, the best time to begin is now.

 

 

Natknęłam się na książki The Happiness Project i Better than Before autorstwa Gretchen Rubin. Obie mogą pomóc w określeniu indywidualnego typu i dobraniu zadań tak, żeby wykonywanie ich było przyjemne/przyjemniejsze.

 

W Lepiej, koktailu skrupulatnych badań, osobistych eksperymentów doprawianym mgiełką humoru Rubin odkrywa sposoby na bezbolesne zmiany, nawet jeśli poprzednio poległaś. A true gem! – Prawdziwa perełka

 

Moją uwagę zwróciła opinia męża Gretchen, że The Happiness Project Better to szczegółowa instrukcja jak osiągać życiowe cele dzięki nawykom. W Lepiej,Than Before: Mastering the Habits of Our Everyday Lives, książce o fundamentach nawyków i osobistych tendencjach, dźwięczy pytanie “No, seriously, how do I become happier?” Ale, serio, jak?

 

W odróżnieniu od ekspertów przekonujących do konkretnego, sprawdzonego sposobu dla każdego, Gretchen podkreśla, że nie ma magicznej pigułki.

 

Co jest jednak urzekające i inspirujące to to, że nie zostawia czytelnika na lodzie. Nie dostarcza listy i masz radź sobie sam, ale wyjaśnia , że sekretem do sukcesu jest odkrycie konkretnych strategii na swój wymiar. Od ustalania najdogodniejszego dla siebie czasu na konkretne działanie po system nagród i wzmocnień.

Gretchen testuje pomysły na sobie, włącza w te paranaukowe testy również siostrę i bliskich. W efekcie Rubin prezentuje 21 strategii – do wyboru, do koloru.

 

Punktem wyjścia w Better than Before jest szereg oczywistych, ale jakoś często pomijanych pytań:

 

1.Why do I find it tough to create a habit for something I love to do?

2. Sometimes I can change a habit overnight, and sometimes I can’t change a habit, no matter how hard I try. Why?

3. I want to help someone else make a change. But how?

4. Why do practically all dieters gain the weight back—plus more?

5. How quickly can I change a habit?

6. How can I get myself to stick to a new habit?

7. Do the same strategies work for shaping simple habits (like wearing a seat belt) work for complex habits (like drinking less)?

8. Why can I make time for everyone else, but can’t make time for myself?

 

  1. Czemu nawyk związany z czymś na czym mi zależy przychodzi mi z trudem?
  2. Czasem zmieniam nawyk w mgnieniu oka, a innego za nic w świecie zmienić nie mogę. Czemu?
  3. Chcę pomóc komuś w zmianie. Ale jak to zrobić?
  4. Czemu praktycznie wszyscy stosujący diety ponownie tyją?
  5. Jak szybko zmienić nawyk?
  6. Jak mogę zachęcić się do utrzymania nawyku?
  7. Czy strategie skuteczne przy prostych nawykach działają na te bardziej skomplikowane?
  8. Czemu mam czas dla innych, ale nie znajduję go dla siebie?

 

Better Than Before dostarcza wsparcia w zmaganiach z nawykami/nałogami. Określenie swojego typu usprawnia wybór skutecznych działań, bo pomaga określić, co motywuje, co stymuluje do działania. Dlaczego o tym wszystkim piszę? Tak się składa, że nauka towarzyszy nam przez całe życie i jeśli uświadomimy sobie, że można do niej podejść jak do każdego innego nawyku i są na nią skuteczne sposoby, które możemy dobrać do siebie, ułatwi nam to systematyczność. Zwłaszcza przy nauce języka jest to mega pomocne. Jest to proces stopniowy i długofalowy więc wrzucając go częściowo w podświadomość możemy ułatwić sobie choćby odruchowe rozpoczynanie nauki i.e. podcast, lektura, powtórki przygotowane z wyprzedzeniem. Kropla drąży skałę!

 

Jak dla mnie książka jest super, czyta się ją lekko, a te wskazówki to skarb. Początkowy wysiłek zwróci się z nawiązką… jeśli utrzymamy systematyczne powtarzanie do czasu utrwalenia się nawyku. Wartościowe wskazówki jeśli pragniesz coś zmienić w kierunku życia zdrowiej, odżywiania się lepiej, zwiększenia poziomu energii, osiągania efektów w nauce, kończeniu projektu.

 

Bonus dla uczących się angielskiego to praktyczne ćwiczenie. Odwiedź oficjalną stronę książki i poćwicz umiejętność czytania w oryginale. Kontekst już znasz, bo powyższa notatka jest oparta o te info, ale warto się przyjrzeć jaki jest angielski flow takiego tekstu. Jeśli powyższe przeczytałaś w 2 do 5 minut, to przeczytanie angielskiej wersji nie zajmie Ci więcej, a wciągu 10 minut dostarczysz sobie dzienną dawkę rozwoju języka. Czy może być lepiej?

 

Jak jest z nawykami u Was – pracujecie nad jakimś?